19 Mart 2025 Çarşamba

Temel Seviye ve İleri Seviye Spor Tırmanış notları

İleri seviye spor tırmanış eğitimi
Standart bir duvarda ilk klip mesafesi en fazla 3.50 m olmalıdır. 
Klip yapmak için fazla ip yeterince ip al
ipi ağizda uzun süre tutma! ip elindeyken hareket etme Titreme, düsme korkusu olustuktan sonra, ipi klip yapmak için cekme Ekspres kafa ile göbek arasindayken klip yap
ipin sagilmis oldugundan emin ol ipi görebilecegi ve kolay verebilecegi yerde tut
Tırmanıcı ipe dolaştığında uyar. 
Tırmanıcı çok fazla ip aldığında uyar. 
TIRMANIS TEKNIKLERi (hamle, hareket, tutus)
  USE YOUR FEET - ayak kullanma
  SMEAR - duvar veya elementin yüzeyini
  UNDERCLING - alt tutus
kullanma
* HEEL HOOK - topuk takma
  EDGE - ayakkabinin uç kisimianni kullanma
  STATIC -uzanma
  TOE HOOK - burun takma
* KNEEBAR - diz sikistirma (takma)
* DROP KNEE - diz düsürme
  BICYCLE - bisiklet
  MANIEL - cekme ve yukan dogru itme
  STEMMING - baca
* WRAP - avuç içiyle tutma (ayasi)
* FLAGGING - bayrak
* ARETE - duvann kenarlanni tutmak
* COMPRESSION - sikistirma
* SIDE PULL - yan tutus
* HAND HEEL - ayni futamakta el ayak
* GASTON - yan tutus
  DEADPOINT - kötü tutamaktan destek alma • CROSS-OVER - çapraz
  MORPHO - uzun hamie
  LOCKOFF - kolu kilifleme
• DYNO-DYNAMIC - siçrama
  HEEL HOOK - topuk takma
  TOE HOOK - burun takma
  DROP KNEE - diz düsürme
  STEMMING - baca
  FLAGGING - bayrak
  SDE PULL - yan tutus
  GASTON - yan tutus
* DEADPOINT - kötü tutamaktan destek aima • CROSS-OVER - çapraz
  DYNO-DYNAMIC - sicrama
  MATCH - esleme
  SMEAR - duvar veya elementin yuzeyini
kullanma
  • EDGE - ayakkabinin uç kisimlarini kullanm
  • STATIC -uzanm
  

* KNEEBAR - diz sikigtirma (fak
  )
* BICYCLE - bisik
  t


* MANTEL - cekme ve yukan dogru
  tme

* WRAP - avuç içiyle tutma (
  asi)

* ARETE - duvarn kenarianni
  utmck

* COMPRESSION - si
  sTirma

* HAND HEEL - ayni futamakt
  el ayak



* MORPHO
  uzun hamie

* LOCKOFF - k
  u kilitieme

* BAT HANG - y
  asa astimasi

* BACK S
  P - arka adim

* PALMING
- avuçlama
  On-Sight: Bir rotada herhangi bir ön inceleme yapmadan ilk denemede düsmeden yapilan lider çikisa denir. Rotaya önceden sadece asagidan bakilmis, baska birinin cikisi izlenmemistir. Y anismalarda bu tarz tirmanis yapilir.

Flash: Daha önceden bilinmeyen bir rotaya, baska birinin çikisi izlendikten veya rota hakkinda beta aldiktan sonra ilk denemede düsmeden yapilan lider cikisa denir.

(Bouldering de olan tek kavram)

Engram: Kas hafizasi diyebiliriz. Bir tutamagin nasil tutulacagini veya bir hamlenin nasil yapilacagini bilmektir.
  Beta: Tirmanistan önce veya tirmanis esnasinda hamle, tutamak vb. hakkinda bilgi vermek.
Rota deeecelendirme
Cikilan rotalann zorluklanni tanimlayabilmek için çesitli derecelendirme sistemleri gelistirilmistir.
Bu derecelendirmelerde rotalann zorluklarni; tirmanis duvannin yapisi/türü futamaklann büyüklügu rotanin dikeyle yaptigi açi. emniyet noktalanndaki klip pozisyonlan gibi birçok degisken etkilidir.
Çesitli bölge ve ülkelerde kullanilan birçok derecelendirme sistemi vardir. Ulkemizde genellikle kullanilan ise UIAA
derecelendirme sistemidir.


---

İleri seviye spor tırmanış eğitimi
- [ ] Standart bir duvarda ilk klip mesafesi en fazla 3.50 m olmalıdır. 
- [ ] Klip yapmak için fazla ip yeterince ip al
- [ ] ipi ağizda uzun süre tutma! ip elindeyken hareket etme Titreme, düsme korkusu olustuktan sonra, ipi klip yapmak için cekme Ekspres kafa ile göbek arasindayken klip yap
- [ ] ipin sagilmis oldugundan emin ol ipi görebilecegi ve kolay verebilecegi yerde tut
- [ ] Tırmanıcı ipe dolaştığında uyar. 
- [ ] Tırmanıcı çok fazla ip aldığında uyar. 
- [ ] 
- [ ] TIRMANIS TEKNIKLERi (hamle, hareket, tutus)
*   USE YOUR FEET - ayak kullanma
*   SMEAR - duvar veya elementin yüzeyini
*   UNDERCLING - alt tutus
kullanma
* HEEL HOOK - topuk takma
*   EDGE - ayakkabinin uç kisimianni kullanma
*   STATIC -uzanma
*   TOE HOOK - burun takma
* KNEEBAR - diz sikistirma (takma)
* DROP KNEE - diz düsürme
*   BICYCLE - bisiklet
*   MANIEL - cekme ve yukan dogru itme
*   STEMMING - baca
* WRAP - avuç içiyle tutma (ayasi)
* FLAGGING - bayrak
* ARETE - duvann kenarlanni tutmak
* COMPRESSION - sikistirma
* SIDE PULL - yan tutus
* HAND HEEL - ayni futamakta el ayak
* GASTON - yan tutus
*   DEADPOINT - kötü tutamaktan destek alma • CROSS-OVER - çapraz
*   MORPHO - uzun hamie
*   LOCKOFF - kolu kilifleme
- [ ] • DYNO-DYNAMIC - siçrama
*   HEEL HOOK - topuk takma
*   TOE HOOK - burun takma
*   DROP KNEE - diz düsürme
*   STEMMING - baca
*   FLAGGING - bayrak
*   SDE PULL - yan tutus
*   GASTON - yan tutus
* DEADPOINT - kötü tutamaktan destek aima • CROSS-OVER - çapraz
*   DYNO-DYNAMIC - sicrama
*   MATCH - esleme
  SMEAR - duvar veya elementin yuzeyini
kullanma
  • EDGE - ayakkabinin uç kisimlarini kullanm
  • STATIC -uzanm
  

* KNEEBAR - diz sikigtirma (fak
  )
* BICYCLE - bisik
  t


* MANTEL - cekme ve yukan dogru
  tme

* WRAP - avuç içiyle tutma (
  asi)

* ARETE - duvarn kenarianni
  utmck

* COMPRESSION - si
  sTirma

* HAND HEEL - ayni futamakt
  el ayak



* MORPHO
  uzun hamie

* LOCKOFF - k
  u kilitieme

* BAT HANG - y
  asa astimasi

* BACK S
  P - arka adim

* PALMING
- avuçlama
*   On-Sight: Bir rotada herhangi bir ön inceleme yapmadan ilk denemede düsmeden yapilan lider çikisa denir. Rotaya önceden sadece asagidan bakilmis, baska birinin cikisi izlenmemistir. Y anismalarda bu tarz tirmanis yapilir.
Flash: Daha önceden bilinmeyen bir rotaya, baska birinin çikisi izlendikten veya rota hakkinda beta aldiktan sonra ilk denemede düsmeden yapilan lider cikisa denir.
(Bouldering de olan tek kavram)
Engram: Kas hafizasi diyebiliriz. Bir tutamagin nasil tutulacagini veya bir hamlenin nasil yapilacagini bilmektir.
*   Beta: Tirmanistan önce veya tirmanis esnasinda hamle, tutamak vb. hakkinda bilgi vermek.
* Rota deeecelendirme
* Cikilan rotalann zorluklanni tanimlayabilmek için çesitli derecelendirme sistemleri gelistirilmistir.
* Bu derecelendirmelerde rotalann zorluklarni; tirmanis duvannin yapisi/türü futamaklann büyüklügu rotanin dikeyle yaptigi açi. emniyet noktalanndaki klip pozisyonlan gibi birçok degisken etkilidir.
* Çesitli bölge ve ülkelerde kullanilan birçok derecelendirme sistemi vardir. Ulkemizde genellikle kullanilan ise UIAA
* derecelendirme sistemidir.
* 16 yasinda bir sporcu üst kategorilerde yariçabilir
* Bir kategori açilmaz ise sporcu üst kategoride yarisabilir. (antrenör dilekçesiyle)
- [ ] • Bir kategoriden yarisma yapilabilmesi için o kategoride en az 4 sporcu olmalı
Yarışma alanları
- [ ] 1. Izolasyon Alani/ Isinma Alani
- [ ] 2. Geçis Alani
- [ ] 3. Bekleme/ Çagurma Alani
- [ ] 4. Yarisma Alam/Alanlan
Yarışma yetkilileri
Jüri başkanı
Baş hakem
Şef rota yapıcı
Lider Yarisma Kurallari
Ulusal Küçükler ve Gençler
* Siralama Turu
* 2 rota var
* Rota gösterimi var (Demostiration)
* Izolasyon yok.
* Süre 6 dk. + 40 sn.

Final Turu
* 1 rota var
* 8 sporcu katilir
* Çikis sirasi için listeler ters çevrilir
* Gözlem (Observation) var. (6 dk)
* Süre 6 dk. + 40 sn.
* Izolasyon var


Siralama Turu
* Her sporcu A ve B rotalanini turmanur. En iyi süreleri alunur ve en düsük süreden baglayarak bir siralama olusturulur.
* ilk 16 sporcu bir üst tura yükselir.


YARISMALARA iTIRAZ
* SIRALAMA VE YARI FÍNAL
IÇIN SONUÇ
AÇIKLANDIKTAN SONRA
ILK 5 DK
* FÍNAL TURUNDA ISE
SONUÇ AÇIKLANDIKTAN
HEMEN SONRADIR.





































.....












ileri 


















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder